Thursday, November 25, 2010

”ვოლვოს” თვითმართვადი ავტომობილები ტესტებისთვის მზადაა

Volvo Self-Driving Cars Ready for Testing

25 ნოემბერი

”აუდის” თვითმავალი სისტემა ”შელი” შესაძლოა, ავტონომიური სატრანსპორტო საშუალებათა ხანის პირველი მერცხალი იყოს, თუმცა მისი შემქმნელები გვპირდებიან, რომ მათს მიზანს, მძღოლის შეცვლა არ წარმოადგენს. ასეა თუ ისე, ინდუსტრია სწორედ აქეთ მიდის. ყოველ შემთხვევაში, მსგავს პროექტებზე სხვა ავტომწარმოებლებიც მუშაობენ. მაგალითად, ”ვოლვო”...

უფრო მეტიც, თუ გერმანული კომპანია ჯერ მხოლოდ ძვირადღირებული ”გართობითაა” დაკავებული, შვედური კომპანია უფრო კონკრეტულ მიზნებს ისახავს და ამას მგზავრობის უსაფრთხოების და კომფორტულობის გასაუმჯობესებლად აკეთებს. ”ვოლვო” პროექტSARTRE-ზე (სეიფ როუდ ტრეინს ფორ დი ენვირონმენტ, ანუ უსაფრთხო საგზაო მატარებლები გარემოსთვის) მუშაობს, რომელიც ევროკავშირის მიერაა ინიცირებული და რომელსაც ევროკავშირივე აფინანსებს.

პროექტის სახელწოდება პირდაპირ არ მიუთითებს, თუმცა ის მიზნად სწორედ თვითმართვადი (არა სრულიად ავტონომიური, როგორიც ”აუდის” შელია) ავტომობილების შექმნას ითვალისწინებს.

მაინც, რა განსხვავებაა ავტონომიურსა და თვითმართვადს შორის? შესაძლოა, ბევრი არაფერი, მაგრამ ”ვოლვო” განმარტავს, რომ მის პროექტში თვითმართვადი ნიშნავს, როცა ავტომობილი საგზაო მატარებელს უერთდება და მის რიგებში ყოფნისას, მძღოლის გარეშე მოძრაობს.

”ვოლვოს” პროექტის არსი შემდეგში მდგომარეობს: გზაზე მოძრაობს წამყვანი ავტომობილი (მინივენის, ან მიკროავტობუსის ტიპის), რომელიც სხვადასხვა დანიშნულების ელექტრონული მოწყობილობითაა აღჭურვილი. ამ მოწყობილობების მეშვეობით, მას რამდენიმე (6-8) ავტომობილის ”ჩაბმა” და ტარება შეუძლია. ლიდერი ავტომობილის უკან ”ჩაბმულ” მანქანებს ავტოპილოტი მართავს. როცა თქვენი ავტომობილი დანიშნულების ადგილს მიუახლოვდბა, გამორთავთ ავტოპილოტს და ხელით მართვაზე გადახვალთ, რიგში გამოთავისუფლებულ ადგილს კი სხვა ავტომობილი დაიკავებს.

”ვოლვოს” და მის პარტნიორებს უკვე ყველაფერი აქვთ მომზადებული იმისათვის, რომ საგზაო ტესტები ჩაატარონ. სიმარტივისთვის, პირველ ტესტირებაში ერთი ლიდერი და ერთიც მიმყოლი ავტომობილი მიიღებს მონაწილეობას. პროექტის ტექნიკური დეტალები ტესტების დაწყებამდე ცოტა ხნით ადრე გამოქვეყნდება. პირველი საგზაო გამოცდა კი წლის ბოლომდე ჩატარდება.

”საგზაო გამოცდებისთვის მზად ვართ. პირველ ტესტირებას მხოლოდ ერთი მიმყოლი ავტომობილით ჩავატარებთ, რომელზეც სენსორების, აქტუატორის და კონტროლის სისტემის მუშაობის გამართულობას შევამოწმებთ. შემდეგი ტესტის დროს, მიმყოლი ავტომობილების რაოდენობა ორამდე გაიზრდება და საბოლოოდ, სრულფასოვან სისტემას მაქსიმალური დატვირთვით გამოვცდით”, - ამბობს პროექტ SARTRE-ს კოორდინატორი ტომ რობინსონი.

უპილოტო ”აუდიმ” პაიკს პიკი დაიპყრო

Autonomous Audi TTS Takes Pikes Peak

25 ნოემბერი

20 კილომეტრი აღმართში და სარბოლ რეჟიმში, ოღონდ მძღოლის გარეშე - ეს მიღწევა გინესის რეკორდების წიგნში შეტანას ნამდვილად იმსახურებს. თუ გინესის წიგნში არა, ავტოინდუსტრიის ისტორიაში მაინც, რადგან არაა გამორიცხული, სწორედ ამ მიღწევით ედება დასაბამი ახალ ერას, რომლის დროსაც ავტომობილები მძღოლის გარეშე, წინასწარ მითითებული მარშრუტის შესაბამისად იმოძრავებენ.

”აუდის” ინჟინრების მიერ მოდელ TTS-ის ბაზაზე შექმნილმა უპილოტო აპარატმა სახელად ”შელი”, პაიკს პიკის ლეგენდარული სარბოლო აღმართი დაახლოებით 27 წუთში აიარა. მართალია, ამ შედეგით ვერავის გააკვირვებ, მაგრამ აღმართის ჩქაროსნული დაძლევის საერთაშორისო ფედერაციამ ის მაინც ოფიციალურად დააფიქსირა. ვინ იცის, იქნებ ოდესმე პაიკს პიკზე უპილოტო სარბოლმა ავტომობილებმაც იასპარეზონ და მაშინ ავტომობილ-რობოტებს პირველი ორიენტირი მართლაც ექნებათ...

”ჩვენმა წარმატებულმა შედეგმა ცხადყო, რომ უპილოტო ავტომობილით ნებისმიერი სირთულის გზის გავლა ნებისმიერ პირობებში შესაძლებელია”, - ნათქვამია პროექტის ავტორთა განცხადებაში. შედარებისთვის, მსგავსი მონაცემების, ოღონდ მძღოლის მიერ მართვადი ავტომობილით, იმავე ტრასის დაახლოებით 17 წუთში გავლაა შესაძლებელი.

სხვათა შორის, პაიკს პიკის რეკორდი 10 წუთზე ოდნავა მეტია. ეს შედეგი პაიკს პიკის იაპონელ ლეგენდას, ნობუჰირო ტაძიმას ეკუთვნის, რომელმაც ამისთვის 900-ცხენისძალიანი ავტომობილი გამოიყენა. უპილოტო ”აუდის” კი გაცილებით ნაკლები სიმძლავრე აქვს.

”შელი” ”აუდი TTS-ის” ბაზაზეა შექმნილი. მის მომზადებაში მონაწილეობა, ”აუდის” გარდა, ”ფოლკსვაგენის” ელექტრონიკის კვლევის ჯგუფმა, კომპანია ”ორეიკლისა” და სტენფორდის უნივერსიტეტის კვლევით ცენტრ ”ქარზ-ის” სპეციალისტებმაც მიიღეს. რადიოგადამცემის დახმარებით, 265-ცხენისძალიანი ძრავი დისტანციურ კონტროლს ექვემდებარება. ”შელი” კომპიუტერებითაა გაძეძგილი. მათგან ერთი მართვაზე აგებს პასუხს, მეორე კი - დინამიკურ მონაცემებს აგროვებს და გადაამუშავებს. თანამგზავრული სისტემა GPS-ის მეშვეობით, ავტომობილი წინასწარ შედგენილი მარშრუტით მოძრაობს.

”ჩვენს მიზანს მძღოლის შეცვლა არ წარმოადგენს. მაგრამ ამის მიუხედავად, გვაინტერესებს, თუ როგორ მართავენ საუკეთესო პილოტები ავტომობილს, რომ შევქმნათ ისეთი სისტემა, რომელიც უსაფრთხოების მიზნით, ავტომობილის მართვისას თანაშემწეობას გაგვიწევს ”, - ამბობს სტენფორდის უნივერსიტეტის პროფესორი კრის ჯერდესი.

სანამ სარეკორდო გარბენს შეასრულებდა, უპილოტო ”შელიმ” რამდენიმე სავარჯიშო ასვლა განახორციელა, რომლის დროსაც, გზადაგზა ჩერდებოდა, რათა მარშრუტი და ტრაექტორია დაზუსტებულიყო. პროექტის ავტორები ირწმუნებიან, რომ ტრასის ერთადერთ გრუნტისსაფარიან მონაკვეთზე (ადრე პაიკს პიკის გზა მთლიანად გრუნტიანი იყო, მაგრამ გრუნტს თანდათან ასფალტი ცვლის), 70 კმ/სთ-ზე მეტი სიჩქარე განავითარა. რა თქმა უნდა, ეს ბევრი არაა, თუმცა უპილოტო ავტომობილით ეს სიჩქარეც ძალიან ძნელი მისაღწევი ყოფილა.

რობოტ-ავტომობილის შემქმნელები კი ოცნებობენ იმაზე, რომ მათმა აპარატმა ეს აღმართი გამოცდილი პილოტების დონეზე აიაროს. ოღონდ, სანამ ეს მოხდებოდეს, ”აუდი ამერიკას” და მის პარტნიორებს, თავიანთი შედევრის რომელიმე სარბოლ ტრეკზე გამოცდა, მაყურებლის წინაშე სურთ.