Sunday, November 21, 2010

ლოს ანჯელესის დიზაინის გამოწვევის ორი ჩემპიონი

2010 LA Design Challenge ends with a Tie

21 ნოემბერი

ლოს ანჯელესის ავტო შოუს კონკურს ”დიზაინის გამოწვევის” ჟიურიმ, გამარჯვებულად ერთდროულად ორი კონცეპტუალური ნამუშევარი - ”კადილაკ აერა” და ”სმარტ 454 WWT” დაასახელა. ბევრი მსჯელობისა და აწონ-დაწონის შემდეგ, ჟიურიმ აღიარა, რომ ეს ორივე პროექტი გამარჯვებას იმსახურებდა.

არც მეტი, არც ნაკლები, ”კადილაკის” კონცეპტუალური ავტომობილი საჰაერო ძრავითაა აღჭურვილი, რომელიაც შეკუმშულ აირზე მუშაობს. უფრო სწორედ, აღჭურვილია ვირტუალურად, რადგან ასეთი მანქანა ჯერ მხოლოდ პროექტში არსებობს.

”აერას” შემქმნელებმა მოიგონეს ეგრეთ წოდებული პნევმატური ამძრავი სისტემა, რომელშიც ჰაერი 10 000 პასკალი წნევითაა დაჭირხნული. შეკუმშული ჰაერისთვის, პროექტის ავტორები კომპოზიტური მასალისგან დამზადებულ ბალონბს გვთავაზობენ და ირწმუნებიან, რომ 10 000 პასკალით ჩატუმბული ჰაერი, ”აერას” (ეს სახელი ნიშნავს აერო ერას, ანუ, მისი ავტორები თვლიან, რომ მომავალი არა ელექტრომობილებს, არამედ აერომიბილებს ეკუთვნის) მინიმუმ 1600 კილომეტრს გაატარებს.

ავტომობილის ტანი კი ისეთი (ასევე ჯერჯერობით მხოლოდ ვირტუალური) მასალებისგან შეიქმნება, რომლებიც ძალიან მტკიცეცაა და მსუბუქიც. პროექტის ავტორები მიგვანიშნებენ, რომ მსგავსი მასალები NASA-მ თავის მარსიულ მისიებში მონაწილე როვერების დასაჯდომი აირბალიშების დასამზადებლად გამოიყენა. ამ მასალას პოლიმერული კანი უწოდეს, რომელიც ყველა სიკეთესთან ერთად, ავტომობილის აროდინამიკასაც გამოადგება.

”კადილაკმა” ამ კონცეპციის მომზადებისას, სხვა ტექნოლოგიური სიახლეებიც გამოიყენა. მაგალითად, ”ყველაფერი-ერთში” ტიპის ბორბალი. მასში მოთავსებულია როტორული ამძრავი სისტემა, რომელსაც ავტომობილის ამძრავის გარდა, სამართავი დანიშნულებაც აქვს. რა თქმა უნდა, ასეთი ბორბალი სამუხრუჭე სისტემასაც იტევს.

”ჩვენ ამ კონცეპციით ვაგრძელებთ ”კადილაკის” ფილოსოფიას - ”ხელოვნება და მეცნიერება”, რომელიც ჩვენი ბრენდის მომავლის გააზრებაში გვეხმარება. ”აერა” პატარა საქალაქო ავტომობილია, თუმცა ჩვენ მასში ოთხი სავარძლის ჩატევა შევძელით. მისი ყველა დეტალი იმ გათვლით შევქმენით, რომ გარემოზე მავნე ზემოქმედება მაქსიმალურად შეგვემცირებინა. იმავდროულად, შევინარჩუნეთ სტილი და კომფორტი, რაც ჩვენი ბრენდისთვის დამახასიათებელია”, - ამბობს პროექტის მთავარი დიზაინერი იუსი ტიმონენი.

რაც შეეხება ”სმარტის” კონცეპციას, ის ალბათ ყველაზე არარეალური და მხიარულია. თავად განსაჯეთ, მისთვის ძარას ”ბებია-რობოტები” კარბონის ბოჭკოსგან ქსოვენ. თანაც, ძარის სხვადასხვა დეტალისთვის, სხვადასხვა ტიპის ბოჭკოს ირჩევენ. როგორც პროექტის ავტორები გვარწმუნებენ, ქსოვით ნებისმიერი სირთულის ფორმის მიღებაა შესაძლებელი. როგორც ამბობენ, ასეთი ტექნოლოგია რეალურად შემუშავებულია და ის ფართოდ გამოიყენება...

ავტომობილის ფრთები, შუშები და ბამპერები მეორადი პლასტიკატისგან დამზადდება, სახურავს კი ასევე მეორადი ტექსტილისგან ”შეკერავენ”. შეღებვის პროცესი კი ძარის დეტალების წარმოების პარალელურად განხორციელდება პლასტიკატის ნედლეულთან საღებავის წინასწარი შერევით.

”სმარტ 454 WWT-ის” ბორბლები კარბონის კომპოზიტისგან დამზადდება. ბორბლებშია ინტეგრირებული საკიდარის ელემენტები. საერთო ჯამში, ბორბლის, მუხრუჭებისა და საკიდარის მთლიანი კვანძი ძალიან მსუბუქი გამოდის, რაც ავტომობილის მართვადობას და დინამიკურ მახასიათებლებს გააუმჯობესებს. ავტომობილის შეთანწყობა ისეთია, რომ მას ადვილად ეხსნება ძრავი და ტრანსმისია, რაც მათს რემონტს გააადვილებს. ასევე ადვილად იხსნება კარები და სახურავი.

ეს პროექტი ”მერსედეს ბენცის” მოწინავე დიზაინის ლაბორატორიის მიერაა შემუშავებული, მისი ავტორები კი არიან ემილ ბურკი, სილვენ ვენერი და გაბრიელ ნემეთი.