Saturday, September 5, 2009

”ჰიუნდაის” სრულიად ელექტრული i10

All-electric Hyundai i10

5 სექტემბერი



სხვა სიახლეებთან ერთად, ”ჰიუნდაი” ფრანკფურტის საავტომობილო შოუზე სრულიად ელექტრულ i10-საც გამოფენს, მსოფლიო პრემიერამდე ცოტა ხნით ადრე კი კომპანიამ ამ ავტომობილის შესახებ ინფორმაცია ინტერნეტით გაავრცელა. გაყიდვების პირველი ორი წლის განმავლობაში, კორეელები ამ ავტომობილს ლიზინგით გაჰყიდიან, 2012 წელს კი მის მასობრივ წარმოებას დაიწყებენ.

ამ ავტომობილის შექმნ იმასა მოასწავებს, რომ ”ჰიუნდაიმ” სტრატეგია შეიცვალა - ადრე კორეული კომპანია განვითარების პერსპექტიულ მიმართულებად წყალბადის ფიჭურ ელემენტებსა და ჰიბრიდულ დანადგარებზე მომუშავე ავტომობილებს თვლიდა, ელექტრომობილებს კი ზურგი შეაქცია.

მაგრამ მას შემდეგ, რაც სეულში ელექტრომობილებისთვის სოლიდური საგადასახადო შეღავათები დააწესეს, ”ჰიუნდაისაც” ელექტრომობილებზე გული მოუბრუნდა და როგორც მისი ერთ-ერთი აღმასრულებელი ამბობს, ელექტრომობილი i10 სულ რამდენიმე თვეში შეიქმნა.

”ჩვენთვის ჰიბრიდული ავტომობილები ერთგვარი ხიდია თანამედროვე ავტომობილებსა და წყალბადის ტექნოლოგიებს შორის. მაგრამ იმავდროულად, ვაცნობიერებთ, რომ პერსპექტივა ელექტრომობილებსაც აქვს”, - ამბობს კომპანიის ერთ-ერთი ინკოგნიტო წარმომადგენელი.

თავისი პირველი ელექტრომობილისთვის ლითიუმ-იონის პოლიმერული აკუმულატორები ”ჰიუნდაიმ” ელექტრონიკის კორეულ გიგანტ LG-თან ერთად შექმნა. ასეთი აკუმულატორები ნიკელ ჰიდრიდულზე უფრო გამძლეცაა, იაფიც (თითქმის 40 პროცენტით), მსუბუქიც (დაახლოებით 30 პროცენტით) და ტევადიც (თითქმის 12 პროცენტით).

ავტომობილს აქვს აკუმულატორების სწრაფად დამმუხტავი სისტემა, რომლის მეშვეობითაც, აკუმულატორები ტევადობის 85 პროცენტით სულ რაღაც 15 წუთში იმუხტება. მათი სრული დამუხტვისთვის კი 5 საათია საჭირო.

49-კილოვატიანი ელექტოძრავით აღჭურვილ ავტომობილს, ერთი სრული დამუხტვით 160 კილომეტრის გავლა შეუძლია, მისი მაქსიმალური სიჩქარე სულ რაღაც 130 კმ/სთ-ია, 0-100 კმ/სთ აჩქარებას კი ის 15 წამს ანდომებს.

აკუმულატორებს ერთი ძალიან ცუდი თვისება აქვს - ერთი სრული კომპლექტი 10 000 ევრო ღირს, იმაზე მეტი, ვიდრე შიდაწვისძრავიანი i10. სწორედ ამის გამო, პირველ ხანებში, ელექტრომობილი ლიზინგით გაიყიდება (ფულს მყიდველი თანდათან, ექსპლუატაციის პროცესში იხდის). შემდგომში კი შესაძლოა, ავტომობილი აკუმულატორების გარეშე გაიყიდოს, აკუმულატორების ფასი კი მათი დამუხტვისთვის საჭირო ელექტროენერგიის ღირებულებაში შევა.

გორდონ მარის ფილოსოფია ”iსენტერი”

Gordon Murray-iCentre

5 სექტემბერი

საავტომობილო დიზაინის ბრიტანული კომპანია ”გორდონ მარის” საქალაქო მიკროავტომობილ T25-ის შესახებ ინფორმაცია რამდენიმე დღის წინ უკვე გაგაცანით. ალბათ გეხსომებათ პროექტის ავტორისა და კომპანიის დამაარსებლის, გორდონ მარის ხედვა ”iსენტერი”, რომელიც მძღოლის პოსტის ცენტრში მოთავსებას გულისხმობს. ეს ხედვა მან პირველად სუპერავტომობილი ”მაკლარენ F1-ის” პროექტირებისას გამოიყენა, ახლა კი რადკალურად განსხვავებული T25-ის ჯერია.

”iსენტერი” მარის საშუალებას აძლევს, რომ მინიატურულ T25-ს სავარძლების 6 სხვადასხვა განლაგება ჰქონდეს (სურათზე). ამასთან, სტანდარტულიდან განლაგების შეცვლა სუ რაღაც 30 წამშია შესაძლებელი. უცვლელი მხოლოდ ერთი - მძღოლის სავარძელი რჩება. ამ ვარიაციების წყალობით, მინიატურული ავტომობილის ბარგის დასაწყობი სივრცის (როგორც ასეთი, მას საბარგული არ გააჩნია) მოცულობა 750 ლიტრს მიაღწევს. ასეთი საბარგულით კი სრულგაბარიტიანი სედანებიც კი ვერ დაიკვეხნიან.

მარის მძღოლის სავარძლის ცენტრში განლაგების იდეა ჯერ კიდევ სტუდენტობისას (1966 წელს), დურბანის (სამხრეთ აფრიკა) ტექნოლოგიურ ინსტიტუტში, მექანიკური ინჟინერიის შესწავლისას მოსვლია.

ინტერიერის ცენტრში მძღოლის სავარძლის მოთავსებით, უმჯობესდება მძღოლის ხედვის არე, სიმძიმის ცენტრი სიმეტრიის ღერძთან ახლოს ინაცვლებს და დაბლა იწევს, რაც ავტომობილის მართვადობას აუმჯობესებს. ბარგის დასაწყობ 750-ლიტრიან სივრცეში კი, როგორც პროექტის ავტორები ამბობენ, სუპერმარკეტების 6 ურიკა ეტევა.

საჭის გარდა, მძღოლის განკარგულებაში მხოლოდ ორი სატერფულია (აქსელერატორი და მუხრუჭი), გადაცემათა კოლოფს კი სრულად ავტომტურ, ან ნახევრად ავტომატურ რეჟიმში მუშაობა შეუძლია. ამ რეჟიმს კი შესამაბის ღილაკზე დაჭერით შეარჩევთ. ნახევრად ავტომატური რეჟიმის არჩევისას, მძღოლი შესაბამის ბერკეტს სამი რეჟიმიდან ერთ-ერთზე - წინ, ნეიტრალ, ან რევერსზე დააყენებს, დანარჩენს კი კოლოფი თვითონ გააკეთებს.

T25-ის შასი უკვე გადის საგზაო ტესტებს. პარალელურად კი, მარი და მისი თანამოაზრეები ახალ პროექტს - ”iსტრიმს” ამუშავებენ, რომელსაც იმ კომპანიას შესთავაზებენ, რომელიც T25-ის წარმოების ლიცენზიას შეიძენს.

”iსტრიმი” არის საწარმოო პროცესის მარისეული ორგანიზების აღწერილობა, რომელიც საწარმოო ხაზის ფართობს და მისთვის საჭირო ინვესტიციის მოცულობას, ჩვეულებრივ საწარმოებთან შედარებით, დაახლოებით 80%-ით(!) ამცირებს.