Monday, June 29, 2009

ჟურნალისტებმა სასტარტო ავარიების ღირებულება შეაფასეს

Formula 1

29 ივნისი

ფორმულა 1-ში და საერთოდ ავტოსპორტში, სტარტი რბოლის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი და ზოგ ტრასაზე გადამწყვეტი ეპიზოდია. ეს ის მომენტია, როდესაც პილოტებს ყველაზე მეტად აქვთ პულსი აჩქარებული, ნერვები დაძაბული და გონება (შედარებით) დაბინდული. სტარტზე რამდენიმე პოზიციის მოგების და ასევე წაგების რეალური შანსი არსებობს, ისეთ ტრასებზე კი, როგორიც მონაკო, ჰუნგარორინგი, ან თუნდაც სილვერსტოუნია, სტარტის მოგებით, შეიძლება რბოლაში გამარჯვებაც გაინაღდო.

სტარტი ის მომენტიცაა, როდესაც ტრასის მოკლე მონაკვეთში ყველაზე მეტი მანქანა იყრის თავს და აქედან გამომდინარე, ავარიებიც ყველაზე მეტად სტარტზე ხდება ხოლმე. გადატვირთულ გზაზე ყველა გასწრებას, ან თუ ცუდი სტარტი აირო, პოზიციის შენარჩუნებას ცდილობს. ამ დროს, პილოტები თავიანთ ასფალტის რაკეტებს ხან მარჯვნივ მიმართავენ, ხანაც - მარცხნივ. მოკლედ, სასტარტო სწორზე ნამდვილი ქაოსია ხოლმე. სიტუაცია მნიშვნელოვნად უარესდება, თუ სტარტის ზოლი მოსახვევშია, ან მოსახვვი სტარტის ზოლთან ძალიან ახლოსაა - საქმეში მუხრუჭების ჩართვა პილოტებისგან გაათმაგებულ ყურადღებას და დაძაბვას მოითხოვს.

80-იან წლებში, ავსტრიის დიდ პრიზზე, რომელიც ცელტვეგის ტრასაზე ჩატარდა, რბოლას (რე)სტარტი სამჯერ სწორედ ავარიების გამო მისცეს. ამის გამო კი, ბოლო რესტარტზე რამდენიმე პილოტმა გამოსვლაც კი ვერ შეძლო. მოკლედ, სტარტი ამ ექსტრემალური სპორტის ზე-ექსტრემალური მომენტია.

ინგლისურ გამოცემა F1რეისინგის ჟურნალისტები იმით დაინტერესდნენ, თუ რა უჯდებათ გუნდებს სტრტზე მომხდარი ავარიის დროს მანქანების დამტვრევა. მათ თავიანთი ექსპერიმენტისთვის ესპანეთის წლევანდელი დიდი პრიზი აირჩიეს, რომლის მეორე მოსახვევში მომხდარ ავარიაშიც რამდენიმე ბოლიდი დაიმტვრა (სურათზე).

”ტოიოტას” იტალიელი იარნო ტრული პირველ მოსახვევში ვერ ჩაეტია და უსაფრთხოების ზოლში გავიდა, ტრასაზე დაბრუნებული კი გერმანელ ადრიან ზუტილის ”ფორს ინდიას” გამოედო. მათთვის თავის არიდების მცდელობისას კი უკან ერთმანეთს ორივე ”ტორო როსო” დაეჯახა. ოთხივესთვის რბოლა იქვე დასრულდა, ტრასაზე კი უსაფრთხოების მანქანა გამოვიდა.

ჟურნალისტებმა გამოითვალეს და დაადგინეს, რომ სამივე გუნდს ერთად, ეს ავარია 700 000 დოლარზე მეტი დაუჯდა. ყველაზე მეტად ”ტორო როსომ” იზარალა, რომელსაც ორივე ბოლიდის რემონტი 430 000 დოლარი დაუჯდა. ”ტოიოტას” და ”ფორს ინდიას” ერთობლივმა ზარალმა კი 280 000 დოლარი შეადგინა.

F1რეისინგს ზარალის საილუსტრაციოდ მოჰყავს ანგარიში, რომლის მიხედვითაც, მარტო ერთი წინა დაზიანებული საკიდარის (ბორბლიანად) რემონტი 82 000 დოლარი ჯდება. აქ ისიც უნდა აღინიშნოს, რომ ავარიების დროს ყველაზე ხშირად სწორედ საკიდარი ზიანდება ხოლმე.

ამავე ჟურნალის მონაცემებით, საჭის ერთი საწევარი 1 600 დოლარი, გამოსაბოლქვი სისტემა 15 000 დოლარი, ავტომობილის ძირი 23 000 დოლარი, წინა ანტი ფრთის სრული კომპლექტი 42 000 დოლარი, რადიატორი 43 000 დოლარი ღირს. ფ1-ის სარბოლი ავტომობილის ყველაზე ძვირადღირებული ნაწილი კი პილოტის კაპსულაა, რომლის ღირებულებაც 100 000 დოლარზე გაცილებით მაღალია. თუმცა, ისიც უნდა ითქვას, რომ კაპსულის დაზიანება ძალიან იშვიათად ხდება. რაც მთავარია, დაზიანების შემთხვევაშიც კი, მასში პილოტის ჯანმრთელობა მაქსიმალურად დაცულია.

საბედნიეროდ, ესპანეთის დიდი პრიზის სტარტზე მომხდარი ინციდენტიც, პილოტებისთვის ყოველგვარი ტრავმის გარეშე დასრულდა.

No comments:

Post a Comment