Monday, December 27, 2010

”ფორდის” ახალი სისტემა ენერგიას დაგაზოგინებთ

FORD FOCUS ELECTRIC DASHBOARD TECH MAXIMIZES RANGE

27 დეკემბერი

ევროპის 2011 წლის საუკეთესო ავტომობილს, ”ნისანის” ელექტრომობილ ”ლიფს” მალე სერიოზული კონკურენტი გამოუჩნდება ელექტრონული ”ფორდ ფოკუსის” სახით. ”ცისფერი ოვალი” მალე დაიწყებს თავის ელექტრომობილზე შეკვეთების მიღებას. მართალია, დღეისათვის ბაზარზე კიდევ ერთი ელექტრომობილი - ”შევროლე ვოლტი” ფიგურირებს, მაგრამ ეს ეგრეთ წოდებული გაზრდილი სვლის მქონე ელექტრომობილია, რომელშიც მეორეხარისხოვან როლს შიდაწვის ძრავიც ასრულებს.

ელექტრონულ ”ფოკუსს” ბევრი მახასიათებელი ”ნისან ლიფის” მსგავსი აქვს. მაგალითად, ორივე ავტომობილის სვლის სიშორე დაახლოებით 160 კილომეტრია. ”ფორდის” ელექტროძრავი 134 ცხენის ძალას ავითარებს (ნისანისა 107-ს) და მისი მეშვეობით, ავტომობილის მაქსიმალური სიჩქარე 135 კმ/სთ-ს (ნისანისა - 145 კმ/სთ-ს) აღწევს.

”ფოკუსს” შედარებით მცირე ტევადობის აკუმულატორების ბლოკი აქვს, რომელიც 98 ცალი ელემენტისგან შედგება და 23 კილოვატსაათი ელექტროენერგიას აგროვებს (ნისანის ანალოგიური მაჩვენებელი 34 კვტსთ-ია). თუმცა, ეფექტური გამაგრილებლის წყალობით, ენერგიის დანაკარგები მინიმალურია და სვლის სიშორე - გაზრდილი.

ელექტრული ”ფოკუსის” აკუმულატორების საერთო წონა 226 კილოგრამია და ის ავტომობილის უკანაა მოთავსებული. კონსტრუქტორებმა აკუმულატორი ისე მოათავსეს, რომ ავტომობილის წონა წინა და უკანა ღერძებს შორის თანაბრად განაწილდა. ამერიკული კომპანია აცხადებს, რომაკუმულატორის წონა ოთხჯერ შემცირდება და ის დაახლოებით იმდენ ადგილს დაიკავებს, რამდენიც შიდაწვისძრავიან ”ფოკუსის” საწვავის ავზს უკავია.

მძღოლისთვის ელექტრომობილის მართვის გასაადვილებლად, თავისივე სისტემა ”მაიფორდტაჩის” ბაზაზე, ”ფორდმა” ულტრათანამედროვე ინტერფეისი შეიმუშავა, რომელიც მძღოლს ყველანაირ ინფორმაციას მიაწვდის. მათ შორის, ენერგიის ხარჯის და დარჩენილი ენერგიით გასავლელი მანძილის შესახებ. ამასთან, მთავარი ყურადღება მიექცა იმას, რომ აღნიშნული სისტემა ადვილი გამოსაყენებელი იყოს.

სანამ მსოფლიოში ელექტროგასამართი წერტილები ძალიან ცოტაა, ელექტრომობილით მგზავრობისას, დიდი მნიშვნელობა ენიჭება მარშრუტის წინასწარ დაგეგმვას. მართვის მაჩვენებლების პანელზე, ჩვეულებრივი სპიდომეტრის გარდა, მის ორივე მხარეს, ორი მცირე ზომის (4.2-დუიმიანი) მონიტორი მდებარეობს.

მარცხენაზე აკუმულატორების განმუხტვის დონის მაჩვენებელი და უახლოეს დასამუხტ წერტილამდე არსებული მანძილი მიეთითება. აქვეა მაჩვენებელი, რომელიც მძღოლს მუხრუჭების კინეტიკური ენერგიის რეგენერაციაში და ამგვარად, სვლის სიშორის გაზრდაში დაეხმარება.

მარჯვენა მონიტორზე ძირითადად ცისფერ პეპლებს დაინახავთ, თუმცა მათაც აქვთ დანიშნულება - რაც მეტია პეპელა, მით მეტი მანძილის გავლა შეუძლია ავტომობილს (აკუმულატორის განმუხტვის შესაბამისად). სასურველ წერტილამდე მიღწევის შემდეგ კი ამ მონიტორზე ნახავთ, თუ რა მანძილი გაიარეთ, თუ რამდენი კილომეტრით მეტის გავლა შესძელით მუხრუჭების რეგენერაციის წყალობით, რა მოცულობით ენერგია მოიხმარეთ და რა მოცულობის ბენზინი დაიზოგა ამ მოგზაურობის დროს.

ყველა ეს მაჩბენებელი შეიძლება ასევე გამოიტანოთ ცენტრალურ კონსოლზე მოთავსებულ 8-დუიმიან მონიტორზე, რომელიც ასევე სანავიგაციო სისტემას ემსახურება. მძღოლს შეუძლია, მარშრუტის დაგეგმვისას, მარშრუტში დამუხტვის მომდევნო წერტილი შეიტანონ. ამის შემდეგ, მგზავრობისას, სისტემა ყოველთვის ურჩევს, რა უნდა მოიმოქმედოს იმისათვის, რომ არჩეულ წერტილს თავისუფლად მიაღწიოს.

სვლის სიშორის კონტროლისთვის, ”ფორდის” ინჟინრებმა იმ სისტემის მსგავსი სისტემა შექმნეს, რომელიც ფორმულა 1-ის პილოტებს საწვავის დაზოგვაში ეხმარება. მას შემდეგ, რაც ფ1-ში რბოლის დროს, საწვავის დამატება აიკრძალა, მანქანებზე გაჩნდა ახალი ელექტრონული სისტემა, რომელიც მძღოლს შეზღუდული საწვავით ფინიშამდე მიღწევაში ეხმარება. ეს სისტემა მაშინ გააქტიურდება, როდესაც დაადგენს, რომ აკუმულატორში დაგროვილი ენერგიის მარაგი კრიტიკულ ზღვარს უახლოვდება. აქედან მოყოლებული, ცენტრალურ მონიტორზე, მძღოლი ყოველთვის მიიღებს ინფორმაციას იმის შესახებ, თუ როგორ უნდა მოიქცეს, რათა არსებული მარაგი მარშრუტის ბოლომდე ეყოს.

No comments:

Post a Comment